- De consumptie van Nederlandse huishoudens is in de maand juli op jaarbasis met 0,4 procent gegroeid.
- Huishoudens gaven minder uit aan zaken zoals voeding en kleding en meer aan diensten zoals de kapper.
- Vergeleken met de zomer van 2022 is de groei van de consumptie sterk teruggezakt.
- Lees ook: Nederlandse economie vermijdt recessie voor heel 2023 op een haar na, ondanks zwakke start, verwacht ABN AMRO
Consumenten hebben in juli iets meer besteed dan een jaar eerder. Net als in voorgaande maanden hebben ze meer uitgegeven aan diensten, maar minder aan goederen, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.
Huishoudens kochten vooral minder spullen voor woninginrichting, kleding en schoenen. Ook aan voedings- en genotmiddelen werd minder uitgegeven. Wel werden er meer auto’s gekocht.
Aan diensten zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper gaven consumenten 2,3 procent meer uit dan in juli 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft uit van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens.
De totale consumptie van huishoudens lag in juli 0,4 procent hoger dan een jaar eerder. In de onderstaande tabel is te zien dat de groei in juli 2023 op jaarbasis fors lager is dan in dezelfde maand een jaar eerder. In juli 2022 was namelijk sprake van een groei van de consumptie met 3,6 procent op jaarbasis.
Aan voedingsmiddelen, dranken en tabak werd bijna 4 procent minder uitgegeven. Ook werd 1,6 procent minder besteed aan duurzame goederen. Verder kochten consumenten in juli 0,4 procent minder overige goederen, zoals energie, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorging.
Het CBS merkt daarnaast op dat de omstandigheden voor de consumptie in augustus ongunstiger waren dan in juli. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. In augustus was vooral de jaar-op-jaarstijging van de aandelenkoersen kleiner dan een maand eerder.